Jak mocuje się kontenery na statku

Jak mocuje się kontenery na statku

Ostania aktualizacja 18 maja 2021

Transport morski służy do przewożenia ogromnych ilości towarów i w dodatku odbywa się to na bardzo dużych dystansach. Przede wszystkim jest to korzystne ze względów cenowych. Kontenerowce mogą mieć na pokładzie większą ilość produktów niż alternatywne rozwiązania. Wynika to z dużej ładowności statków. Oczywiście wszystko trwa dość długo, a więc jest stosowane przede wszystkim w sytuacjach, gdy czas trwania dostarczenia kontenerów nie jest najważniejszym czynnikiem. W naszym kraju najbardziej znane są przesyłki z Chin. W ramach tego artykułu przyjrzymy się samym kontenerom morskim 20 oraz innym rodzajom. Przede wszystkim zwrócimy uwagę na samą kwestię mocowania ich na statku, ale zostaną również przedstawione pewne kwestie odnośnie innych elementów tego rodzaju transportu.

Jak rozmieszczane są kontenery na statku?

Warto poznać pewne reguły, które dotyczą rozmieszczenia kontenerów na statku. Oczywiście wynikają one w dużej mierze z praktyki i zostały przetestowane na całym świecie. Kontenery są ustawiane w blokach lub stosach wolnostojących. Oprócz tego eliminuje się ewentualne uszkodzenia przez dodatkowe mocowania dla towarów, które mogą ulec uszkodzeniom, które uniemożliwią ich skuteczne użytkowanie. Jednocześnie operowanie wypornością statku polega na umieszczeniu na jego środku najcięższych kontenerów, podczas gdy najlżejsze znajdują się bliżej burt. Oprócz tego dość intuicyjne jest to, że ciężkie kontenery ustawiane są niżej, podczas gdy lżejsze są układane na nich. Nieraz występuje specjalne odosobnione miejsce, które jest przeznaczone tylko dla najdroższych towarów.

Jak mocowane są kontenery?

Samo mocowanie dzielimy na konwencjonalne i indywidualne. W pierwszym przypadku ideą jest stosowanie specjalnych przekładek oraz łączników mostkowych. Te drugie dotyczą łączenia śrubowego z wykorzystaniem metalowych elementów, które znajdują się w narożach kontenerów. Jest to efektywne i zapewnia to, że te dwa elementy nie będą się przesuwać względem siebie. Łączniki mostkowe są więc stosowane w bardzo szerokim zakresie połączeń poziomych. Alternatywą jest stosowanie mocowań indywidualnych w oparciu o zastosowanie łączników skrętnych. Stają się one coraz popularniejsze i być może w przyszłości będę nawet częściej stosowane niż poprzednie rozwiązanie. Kontener 12m3 jest jednym z najczęściej wykorzystywanych, a w tych przypadkach stosuje się obecnie najczęściej łączniki skrętne. Mocowanie ze sobą poszczególnych pojemników na towary jest niezbędne i to niezależnie od tego, czy kontenery są układane wzdłuż, czy w poprzek. Najczęściej na pokładach zamkniętych stosuje się maksymalnie dwie warstwy, podczas gdy w przypadku pokładu otwartego ilość ta może być większa. Najczęściej w tym wariancie wykorzystuje się trzy lub cztery warstwy. Dodatkowo można stosować przekładki i czopy skrętne. Kontenery morskie 40 często są ustawiane jeden na drugim, a w takiej sytuacji konieczne jest zastosowanie połączeń pionowych. Są one realizowane w trochę odmienny sposób. Najważniejszym elementem do tego celu są twistlocki. Kontenery mogą być puste lub obciążone ciężkimi produktami. Występuje więc spore zróżnicowanie, a więc jednocześnie różnorodne sposoby połączenia. Twistlocki manualne okazują się wystarczające w przypadku pustych kontenerów. Jeśli jednak są one zapełnione, ale towary nie są specjalnie ciężkie, optymalne okazują się twistlocki półautomatyczne. W przypadku najcięższych kontenerów skuteczne okazują się te same urządzenia, ale w wersji automatycznej.

Pozostałe aspekty morskiego transportu kontenerów

Jak mocuje się kontenery na statkuJuż wcześniej zostały przedstawione aspekty, które sprawiają, że transport morski jest tak popularny. Najważniejszą kwestią jest tutaj niska cena w postaci alternatyw, którymi są transport lądowy lub powietrzny. Wszystko wymaga skomplikowanej logistyki, której celem jest optymalizowanie zarówno procesów załadunku, jak i rozładunku. Jednym z najważniejszych elementów jest samo przewożenie towarów, ale żeby do tego doszło, konieczne jest choćby przyjmowanie, rejestrowanie, całe planowanie oraz samo ustawienie wszystkich kontenerów. W dodatku później wszystko musi odbywać się ponownie, a efektem będzie wyprowadzenie towarów ze statku. Na szczęście wszystko może się odbywać za pomocą ciężkiego sprzętu. Specjalnie przystosowane dźwigi idealnie nadają się do takich rozwiązań i są stosowane w portach na całym świecie. Finalny efekt nie byłby tak optymalny, gdyby nie duża ilość innego sprzętu, gdzie wyróżnić warto choćby wózki AVG, które pracują bez udziału kierowców. Powtarzalność prac w portach doprowadziła do zautomatyzowania dużej liczby procesów. To również jeden z elementów, które doprowadzają do tak niskiej ceny za całość.

Polecamy również:

 

Podsumowanie

Transport morski to skomplikowany proces, który wymaga zadbania o wiele elementów. Istotne są choćby takie aspekty jak rozmieszczenie czy mocowanie do siebie kontenerów. To drugie było głównym tematem tego artykułu. Podsumowując, najczęściej stosuje się łączniki mostkowe lub skrętne. To drugie rozwiązanie coraz częściej zastępuje pierwsze. Oprócz tego kontenery trzeba łączyć pionowo. Do tego celu wykorzystuje się twistlocki.